Ergonomiczne krzesła biurowe – wielka wygoda w pracy! Rozmowa.

Twoja praca wymaga spędzania mnóstwa czasu w pozycji siedzącej? Nawet jeśli kochasz swój zawód, najpewniej sam wiesz, jak doskwierające są małe i z czasem – coraz większe – bóle kręgosłupa, ogólne zmęczenie ciała, zwiększające się poczucie niewygody…

Czy wiesz, że większość tych nieprzyjemności wynika ze złej postawy podczas siedzenia? I jak łatwo zmienić złe nawyki i pomóc swojemu ciału czuć się w tych warunkach po prostu dobrze? O rady w tej dziedzinie zapytaliśmy Petra Peška, projektanta ergonomicznych krzeseł biurowych.

Ergonomiczne krzesła biurowe
Foto: Stocksy.com

Czym różnią się ergonomiczne fotele od klasycznych? Jak i kiedy zacząłeś je projektować?

Najważniejszym krokiem jest uświadomić sobie, ile godzin dziennie siedzimy. Większość z nas ma statyczną, siedzącą pracę, która nie wymaga zbytniej aktywności fizycznej. Właściwie każde wstanie od stołu jest w tym przypadku prawdziwym wyzwaniem dla ciała.

Projektowaniem i produkcją krzeseł i foteli zajmuję się od 1995 roku. Od tego czasu wiele się zmieniło, zwłaszcza w dziedzinie technologii, w dobrym kierunku: jesteśmy w stanie wymyślać wiele ulepszeń, prowadzić badania nad prawdziwymi potrzebami i co najważniejsze: pomysły i rozwiązania możemy wcielać w życie. Dla mnie najważniejsze jest przede wszystkim uświadomić ludziom, jak wygodnie i poprawnie siedzieć, by kręgosłup „nie wysiadł” po kilku latach.

Oczywiście podstawowa rada brzmi niezmiennie: więcej ruchu, więcej aktywności fizycznej, ćwiczeń, sportu, zabaw, spacerów. Wszyscy jednak wiemy, że nie każdego dnia mamy czas i siłę, by ćwiczyć. Dlatego podstawowym założeniem naszych foteli jest: ćwicz, siedząc! Siedzenie na ich oparte jest na „balansowaniu” ciałem, co pomaga na przykład ćwiczyć mięśnie brzucha, ale przede wszystkim utrzymuje kręgosłup stale w stanie aktywności, dopasowuje się tak, by pozycja była wyprostowana i dobra dla Twojego ciała. Wspomaga układ krążenia, dzięki czemu spuchnięte nogi, zmęczenie, bóle głowy, problemy z trawieniem, wynikające ze złej, „skulonej” pozycji ciała, odejdą w niepamięć!

Opowiedz o rozwiązaniach, których używasz w projektowaniu krzeseł.

Każde krzesło jest zaprojektowane do trochę innego siedzącego trybu pracy. Są również przystosowane do wieku osoby, która ma z niego korzystać, do jego fizycznych możliwości.

Dla osób pracujących w służbie zdrowia, do warsztatu, do gotowania, do siedzenia przy komputerze w domu, najlepsze będzie krzesło Ergo Flex, damska i męska wersja. Są to krzesła do krótkotrwałego siedzenia, które oferują szybkie przystosowanie się do zmieniających się pozycji ciała.

Do codziennej pracy w biurze stworzyliśmy krzesła Vitalis Balance, Reflex Balance i Alex Balance – one dają możliwość łączenia siedzenia i ćwiczeń fizycznych, również opartych na balansowaniu ciała. Są idealne dla osób, które siedzą w pracy praktycznie cały czas. Można je idealnie dostosować do swoich potrzeb i posiadają system balansowania, który wystarczy włączyć 3 razy dziennie na minimalnie 30 minut, by utrzymać kręgosłup w dobrej formie. Posiadają również synchroniczny mechanizm regulacji w przód- w tył z funkcją blokady wagowej. Ważne są również regulowane podłokietniki i regulowane oparcie głowy, które zwiększają jakość siedzącej pozycji.

ergonomické stoličkyergonomické stoličky

Co jest najważniejsze przy wyborze dobrego fotela? Na co zwracać uwagę?

Najważniejsze, by była dobrana odpowiednio do naszych potrzeb, to jest do naszego trybu „siedzenia”. Ważne są proporcje ciała, ale tak samo ważny jest i materiał, z którego wykonany jest fotel. Dobry fotel powinien więc być dobry sam w sobie, jeśli można to tak powiedzieć, ale też być idealnie dopasowany do osoby. Dobry doradca powinien wziąć wszystkie te szczegóły pod uwagę, a osoba, która wybiera dla siebie trochę droższy, ale dopasowany do siebie fotel, nie powinna się o te szczegóły wstydzić pytać. Przecież drowie jest najważniejsze.

Jak powinna być poprawna pozycja podczas siedzenia?

Podczas siedzenia na fotelu biurowym kolana powinny być ustawione pod kątem 90 stopni. Podczas siedzenia w systemie balansowania należy zwiększyć położenie siedzenia i ugiąć kolana do 100-100 stopni. Brzmi skomplikowanie? Ciało samo doskonale wie, jak poradzić sobie w takiej sytuacji! W obu przypadkach stopy powinny być stabilne i  całkowicie przylegać do podłogi.

Ważne jest również ustawienie wysokości oparcia i podgłówka, aby były wsparciem dla kręgosłupa, odciążając go z dźwigania całego ciężaru ciała. A podłokietniki pomogą odciążyć mięśnie szyi! Odpowiednio do wysokości danej osoby należy też ustawić głębokość siedziska. Parametrów jest sporo, ale każdy z nich osobno i wszystkie razem sprawiają, że siedzenie przestaje być dla nas prawdziwą męczarnią. Naprawdę warto!

 

ergonomické stoličky

Można porównać ergonomiczne krzesła biurowe do siedzenia na piłce do ćwiczeń? Ten sposób siedzenia jest naprawdę zdrowy?

Każdy ruch, czy to oparty na balansowaniu ciałem czy jakikolwiek inny, jest po prostu lepszy od długiego, bezczynnego siedzenia i to w złej pozycji. Powoduje to zwyrodnienia kręgów i nie pozwala krwi krążyć prawidłowo.

Piłki do siedzenia, które również wymagają balansowania ciałem to ulubione pomoce do ćwiczeń, głównie kręgosłupa, ale mają dobroczynny wpływ dla całego organizmu. Pomagają szybciej spalać tłuszcz, a aktywność na nich wspomaga rozwój mięśni. Fotele, które projektuję, mają podobny mechanizm działania.

ergonomické stoličky

Siedzący tryb pracy

Comments

comments

Leave A Reply

Navigate